google-site-verification=JcA8t10rf9l0baaIkXv8ZzWUoSQ-ujmoZ5wg44ee4vM
 

Hoe 'smart' is jouw telefoongebruik eigenlijk?



Gezondheid is een breed begrip en voor mij meer dan de afwezigheid van ziekte. Iets is gezond als het functioneert zoals God het bedoeld heeft. De invloed die smartphones hebben in ons leven raken vooral onze mentale en geestelijke gezondheid. Er is een strijd om je aandacht en uiteindelijk je denken. Wat je denkt en diep van binnen gelooft (over God, over de wereld, over jezelf) bepaalt uiteindelijk wat je doet.


Iedereen heeft een bepaald doel/rol op aarde gekregen en is uniek gemaakt door God. Het verwezenlijken hiervan gaat niet vanzelf. In mijn boek ‘De kalme professional’ beschrijf ik dat ik geloof dat ieder mens, net als de schepper zelf, een ontembare behoefte heeft om iets te bouwen of te creëren. Om dat te kunnen doen zijn denkwerk, beslissingen en bewuste actie nodig. Dat zijn zaken die je actief doet. Een smartphone heeft de neiging om mensen juist passief te maken. Scrollend en zoekend naar steeds meer input en informatie kun je verslaafd en verstrikt raken. Veel mensen komen er daardoor niet toe om te zijn we ze echt zijn. Dit klinkt dramatisch en zwaar, maar het is volgens mij de kern van smartphone gebruik en gezond leven.




Een gevolg van passief informatie consumeren is dat het uiteindelijk je denken sterk beïnvloedt. Sterker en meer dan de meeste mensen denken. Socialmedia en media in het algemeen hebben op deze manier grote invloed op wat je denkt en gelooft. In plaats van zelf na te denken en actief aan de slag te gaan, heb je het vormen van een mening eigenlijk uitbesteed aan een externe partij (de media of mensen die je volgt).


Een gevolg van passief informatie consumeren is dat het uiteindelijk je denken sterk beïnvloedt. Sterker en meer dan de meeste mensen denken.


Haat-liefde verhouding

Zijn smartphones dan alleen maar slecht en negatief? Ik heb zelf een haat-liefde verhouding met het apparaat. Aan de ene kant is het ontzettend handig dat ik even snel iets kan opzoeken, het weer kan checken of nog even de laatste update over de sporttraining van de kinderen ontvang. Tegelijk ben ik na ruim 10 jaar actief te zijn als trainer coach op dit vlak, niet immuun voor de verslavende werking ervan.


De sleutel om goed en gezond met je smartphone om te gaan, ligt voor mij in het terugnemen van de regie en bewuste beslissingen te nemen om te zorgen dat ik de baas blijf en niet de technologie. Zo blijf ik overwinnaar in de strijd om mijn denken. Daarom heet ons bedrijf Phroneo, dat is Grieks voor ‘de manier waarop je denkt’ en is onze tagline ‘renew your mind’.


Waar willen we heen?

Er wordt momenteel gesproken over de volgende stap na smartphones. Waar gaan we heen in de toekomst? Daar is van alles over te zeggen als het gaat over kunstmatige intelligentie, VR, AR, wearables etc.


Maar voor mij is de belangrijkste vraag: waar wíllen we als mensen heen? Hoe willen we leven en hoe houden we de regie en controle en laten we het niet gebeuren dat er een maatschappij komt waarin technologie ons de baas is? Voor mij een fundamentele vraag, zelfs los van de grote macht en censuur van een aantal hele grote techbedrijven.


PRAKTISCHE TIPS

Laten we dit praktisch vertalen naar het hier en nu: neem het stuur in eigen handen en neem de controle terug. Hoe?

1) Beperk het aantal meldingen, dat wil zeggen: alleen geluid, rood balletje, stroken etc. voor iets waar je het echt voor nodig hebt in plaats van standaard alles aan. Bijv. in whatsapp kun je dat per groep regelen. Neem 15 minuten om dit in te stellen. Makkelijkste en snelste manier? Zet alles uit en schakel daarna pas iets in als je merkt dat je iets mist.


2) Beperk het aantal apps en platforms waar je lid van bent en die je op je mobiel hebt staan.

Dit bedoel ik zowel voor het aantal accounts (bijv. social media) accounts dat je hebt, maar ook het aantal apps dat je daadwerkelijk hebt geïnstalleerd op je mobiel. Ik heb bijvoorbeeld wel een LinkedIN account, gebruik ik vooral zakelijk, maar heb niet de app op m’n mobiel.


3) Beperk jezelf.

Neem jezelf voor om het eerste en laatste uur van de dag je smartphone niet te gebruiken. Misschien zelfs om deze helemaal niet in de buurt van je bed te bewaren en opladen ’s nachts.


4) Help en stimuleer je kinderen.

Hoe? De eerste 2 tips helpen je om een voorbeeld te zijn. Maar dat is niet genoeg. Kijk samen met ze naar hun mobiel en kijk bijvoorbeeld naar de hoeveelheid schermtijd. Het helpt als je ook je eigen schermtijd laat zien (au!). Praat erover. Mijn ervaring met onze 2 tieners is dat ze het echt vervelend vinden dat ze schermtijd beperking hebben, maar dat ze wel inzien dat het beter is. Onze oudste zoon zei niet zo lang geleden dat hij blij was dat we hem beperkten en het er vaak over hebben omdat hij bij klasgenoten ziet wat er gebeurt als dat niet zo is (>6u op mobiel per dag/’s avonds laat slapen door mobiel naast bed etc.)



Over de auteur

Marcel van den Berg is gezondheidsondernemer en auteur van De kalme professional. Hij heeft samen met zijn vrouw Annemieke Phroneo opgericht. Annemieke is huisarts en leefstijlcoach. Phroneo en Gezond & Weldoen werken samen voor meer vitaliteit bij bedrijven en het vergroten van duurzame in zetbaarheid van medewerkers bij bedrijven.







Uitzending op Groot Nieuw Radio

Meer weten over dit onderwerp? Luister woensdag 13 januari tussen 12.15 en 12.30 uur naar Groot Nieuws Radio. Marcel is dan te gast in de uitzending van Laurens van de Kraats.

Via deze link kun je de radio/uitzending eventueel ook terugluisteren


Of kijk op www.phroneo.com