google-site-verification=JcA8t10rf9l0baaIkXv8ZzWUoSQ-ujmoZ5wg44ee4vM Bidden is gezond..!
top of page

Bidden is gezond..!



Wil jij mentaal sterker worden, geestelijk groeien? Bid dan met een oprecht hart tot God! Oprecht bidden is een geweldige manier om dankbaarheid te ervaren en om te onderzoeken wat er in je eigen hart leeft. Je hart: dat is je meest kostbare bezit, waar het leven begint.


Dankbaarheid ervaren en reflectie op wat er in je omgaat, zijn twee manieren die overal ter wereld door coaches en therapeuten worden aangeprezen. Het zijn zogezegd universele coachtools. Doelen zijn onder meer: cliënten uit een vastgeroest patroon van belemmerende overtuigingen halen en hen aanmoedigen open te staan voor nieuwe positieve ervaringen, zodat ze hun persoonlijke effectiviteit kunnen vergroten.



De Bijbel spreekt al eeuwen boekdelen over gezondheid voor de hele mens.


Bijbel en wetenschap

Wat heeft dit te maken met bidden, vraag je je af. Wetenschappers hebben ontdekt dat bidden gezond is. Voor mij onderbouwen ze wat ik simpelweg - als een kind - in mijn hart geloof, dat wil zeggen: zeker weet, namelijk dat het wáár is wat God zegt in Zijn Woord, de Bijbel. De Bijbel spreekt al eeuwen boekdelen over gezondheid voor de hele mens. De hele mens is: lichaam, ziel en geest.

De punten die de wetenschappers ontdekt hebben zijn interessant en komen overeen met wat de Bijbel zegt over bidden. De wetenschapers zeggen: bidden helpt je om jezelf beter te begrijpen en het bevordert deugdzame idealen en persoonlijke karaktergroei. Ze hebben het niet specifiek over bidden tot de God van de Bijbel, maar over bidden in het algemeen, tot een hogere macht. De resultaten van de onderzoeken werden in 2015 gepubliceerd en zijn nog altijd actueel. In het onderzoek is niet meegenomen het effect van gebedsverhoringen, er is alleen gekeken naar de fysiologische en neurofysiologische effecten.


10 bewezen voordelen van bidden

Er zijn zeker 10 voordelen van bidden voor lichaam, ziel en geest ('body & mind'). Hier komen ze.


1. Bidden geeft je een beter zelfgevoel.

Het brengt je dichter bij jezelf en bij de hogere macht waartoe je bidt. Een studie uitgevoerd door Columbia University laat zien dat gebed het ego vermindert en nederigheid bevordert. Dit maakt iemand meer bezorgd voor een groter goed dan alleen voor zichzelf, waardoor onzelfzuchtigheid toeneemt.


2. Bidden is goed voor je hart.

Gebed helpt bij het reguleren van je hartslag, waardoor deze sterker en minder gestrest wordt. Hoewel het een mentale en spirituele activiteit is, is het bekend dat gebed het herstel van het hart na hartaanvallen en hartoperaties versnelt.


3. Bidden verlengt de levensduur .

Door alle levensbedreigende effecten van stress en omgevingsfactoren te minimaliseren, helpt bidden je lichaam efficiënter te genezen en soepeler ouder te worden. Dit alles bij elkaar helpt het lichaam sneller te genezen en langer te leven.


4. Bidden verbetert je houding.

Gebed helpt je nederig te worden. Door gebed gaan we beseffen hoe groot de wereld is en hoe klein onze problemen zijn als deze daarmee vergeleken worden. Als we voor andere mensen bidden, hebben we de neiging om sympathie te hebben voor de problemen van anderen, in plaats van egoïstisch te zijn. Als we positief bidden, hebben we de neiging om een verandering in onze algemene houding te zien, waardoor we ons zowel mentaal als sociaal gelukkiger voelen.


5. Bidden helpt om vergeving te geven en te ontvangen.

Gebed helpt ons om onszelf open te stellen voor vergeving. Het is belangrijk te beseffen dat we allemaal mensen zijn die fouten maken en dat bidden ons helpt onszelf te vergeven voor die fouten uit het verleden, zodat we verder kunnen gaan.


6. Bidden geeft hoop.

Tijdens het gebed kun je inzicht en gevoel voor richting krijgen Het geeft ons hoop. Als we door een moeilijke emotionele fase gaan, helpt gebed ons te geloven dat er hoop is om door situaties heen te komen. Bidden helpt ons te geloven dat er een hoger wezen is dat als kan helpen onze lasten te dragen. Hoewel hoop hebben misschien niet betekent dat de dingen zullen aflopen zoals we willen, neemt het vertrouwen dat iemand met ons begrijpt een last van onze schouder.


7. Bidden vermindert stress .

We leven in een wereld vol druk waarin we constant gehaast worden om verantwoordelijkheden op ons te nemen, te slagen en aan de top te staan. Door in gebed over onze problemen na te denken en te vertrouwen op de goedheid van een hoger wezen, wordt de aanvankelijke stress van de situatie verlicht.


8. Bidden maakt mentaal sterker.

Hoewel gebed ook hoop in de toekomst bevordert, is geloof de essentie van wat gelovigen geconcentreerd en sterk houdt. Door hun overtuiging hebben ze de kracht om zowel triviale als grote zorgen te overwinnen.


9. Bidden zorgt voor een beter herstel.

Als een situatie je emotioneel of lichamelijk overstuur heeft gemaakt, is herstel een actueel proces. Gebed dient als een manier om beter met de nasleep ervan om te gaan en het geloof te behouden. Lichaam en geest zijn uitsluitend gericht op genezing, terwijl gebed je in balans en hoopvol houdt.


10.Bidden zorgt ervoor dat je een positieve kijk op het leven houdt.

Dagelijkse problemen hebben invloed op ons stressniveau en onze gemoedstoestand. Dagelijks gebed zorgt ervoor dat gelovige mensen uitkijken naar een betere toekomst. Door dankbaar te zijn voor elke dag die komt en daarvoor te bidden, verandert iemands kijk op het leven als geheel.



Kortom: Bidden zet de herstel-stand aan

Herstel-stand

Kortom: Bidden zet de herstel-stand aan. Als je de hierboven genoemde voordelen op een rij zet en je afvraagt wat een specifieke vorm van bidden – namelijk bidden voor het eten – voor je kan betekenen, is het volgende een mogelijk interessante overweging. Als het waar is dat bidden de hartslag verlaagt en stress vermindert, dan zorgt bidden voor het eten dat we letterlijk 'in rust' onze maaltijd nuttigen. Als we dankzeggen voor het eten – zoals Jezus ons leerde -dan leggen we (fysiologisch gezien) de parasympaticus van ons zenuwstelsel (de ‘aan-stand’) het zwijgen op en neemt de ‘herstel -stand’ (de parasympathicus) het over. En dat is héél gezond.


Als de herstel-stand in werking is getreden gebeurt het volgende:

· de ademhaling normaliseert

· de bloedsuiker komt in balans

· de bloeddruk daalt

· het brein komt in normale doen

· de hartslag daalt

· het immuunsysteem kan weer werken

· de cel vernieuwing komt weer op gang en

· de spijsvertering gaat weer normaal werken.



Dus ook 'bidden voor bruine bonen'?

Bidden is dus gezond, ook bidden voor het eten. Zelfs als er bruine bonen worden geserveerd, waar Bartje uit Drenthe zijn neus voor ophaalde en een huiselijk rel ontketende door uit de roepen ‘Ik bid niet voor brune bonen…!’ Hij vond ze zó vies dat hij er toch echt niet dankbaar voor kon zijn, laat staan er voor kon bidden. Later toen hij volwassen was begreep hij hopelijk dat de Here Jezus ons bidden leerde niet als wetmatigheid of om in het openbaar er voor geëerd te worden, maar dat God voedsel, dat onder dankzegging wordt aanvaard, zal zegenen. Zegenen betekent dat er goede dingen uit voort zullen komen, dat het tot welzijn zal zijn. Dus ook bidden voor bruine bonen. Of voor hamburgers, pizza’s magnetron-maaltijden of e-nummer vrije topmaaltijden in een 4-sterren restaurant. Als je onder dankzegging bidt voor het eten, zal God zegenen.

Is dit dan een vrijbrief om alle principes voor gezonde voeding, zoals de Bijbel ons óók leert, overboord te gooien? Welnee! Het is én-én. De Bijbel heeft ons namelijk veel te zeggen over gezonde voeding en het is verstandig om die richtlijnen serieus te nemen. Zorg voor jezelf is verbonden met zorg voor de naaste én zorg voor de schepping. Dat brengt bijna automatisch met zich mee dat je zoveel mogelijk kiest - als het even kan - voor puur en onbewerkt voedsel. minder vlees en fair trade handel.

Bezoek onze studiedag Bijbel & Voeding als je specifiek daarover meer wilt weten.





ONZE VADER IN DE HEMEL


Inspiratie nodig voor een krachtig gebed?

De Here Jezus leerde ons dit eenvoudige universele gebed.








'Onze Vader in de hemel, laat uw naam alle eer ontvangen. Laat uw Koninkrijk komen. Laat uw wil op de aarde worden gedaan, net zoals in de hemel. Geef ons vandaag het eten dat wij nodig hebben. Vergeef ons onze schulden, zoals wij anderen hun schulden vergeven. Breng ons niet in beproeving, maar verlos ons van de duivel. Amen.'


Mattheüs 6:9-13 (Het Boek).




Geraadpleegde bronnen:

Heathfitness Revolution, mei 2015


BEAM 2017


Teksten uit de Bijbel o.a. (*)


Filippenzen 4:6-7 (Het Boek): ‘Wees over niets bezorgd, maar vraag God wat u nodig hebt en dank hem in al uw gebeden. Dan zal de vrede van God, die alle verstand te boven gaat, uw hart en gedachten in Christus Jezus bewaren.’


Filippenzen 4:8 (NBG51):

‘Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dát.’


1 Timoteus 4: 3-5 (Basisbijbel):. ‘Maar God heeft al die dingen toch gemaakt? Ze zijn bedoeld om van te genieten. En de gelovigen die de waarheid van God hebben leren kennen, danken God ervoor. 4 Want alles wat God heeft gemaakt, is goed. Niets daarvan is verkeerd als je Hem ervoor dankt. 5 Want het wordt zuiver gemaakt door het woord van God en door het gebed.’





Aandacht besteden aan je geestelijk welzijn (waaronder bidden en afstemmen op je Schepper) is één van de 12 basics voor een gezonder leven. Ken je ze allemaal? Download mijn e-boek De 12 basics voor een gezonder leven op www.gezondeleefstijlcoach.nl. en je ontdekt ze!


© Rosaline Ratering McDonald


De schrijfster van dit artikel Rosaline Ratering McDonald (Arnhem, 1962) is de oprichtster van opleidingsinstituut Gezond & Weldoen (www.gezondenweldoen.nl) voor christen leefstijlcoaches en pastoraal werkers. Ze is gediplomeerd voedingsdeskundige, voormalig sportdocente, docent leefstijl coaching, KABIZ geregistreerd Stoppen Met Roken Coach en grondlegster van Leefstijlplan natuurlijk in balans (www.leefstijlplannatuurlijkinbalans.nl). Samen met andere leefstijlprofessionals zet zij zich in voor een gezondere en meer rechtvaardige samenleving (www.stichtinggratisgezond.nl)>








bottom of page