google-site-verification=JcA8t10rf9l0baaIkXv8ZzWUoSQ-ujmoZ5wg44ee4vM Waarom Jezus? Orthomoleculair diëtist Arianne van Hoften van Gezond & Weldoen vertelt!
top of page

Waarom Jezus? Orthomoleculair diëtist Arianne van Hoften van Gezond & Weldoen vertelt!


 Orthomoleculair diëtist Arianne van Hoften van Vitalkinese uit Oosterhout (NB) zat ruim 20 jaar geleden tot over haar oren ‘in de New Age’. Nu leeft ze voor Jezus. Haar aangrijpende verhaal deelt ze in het e-book ‘Doe ff paranormaal’ dat je hier kosteloos kunt downloaden. In het artikel hieronder vertelt Arianne waarom ze is aangesloten bij Gezond & Weldoen en deelt ze openhartig details over haar verleden en over haar nieuwe leven met Jezus. Voor haar betekent Jezus de enige weg naar God en diep herstel voor geest, ziel en lichaam.






Download hier kosteloos e-book Doe ff paranormaal


Tekst: Arianne van Hoften. Beeld Wilma Hartog

 

 


blije mooie vrouw bij fontein
Orthomoleculair dietiste Arianne van Hoften van Gezond en weldoen

Foto: Arianne van Hoften (foto Gezond & Weldoen)



1.           Wie is Arianne van Hoften?

 

“Ik ben ruim 30 jaar getrouwd met mijn eerste liefde en we hebben twee zonen die op zichzelf wonen. Mijn liefdestaal is ‘samen dingen doen’ zowel geestelijk door de Heer te dienen, als fysiek bijvoorbeeld lekker eten, mountainbiken en regelmatig weekendje weg met de camper. Dit geeft me een gevoel van vrijheid en dan kom ik helemaal tot rust.

Ik ben als diëtist afgestudeerd en veel later heb ik met veel plezier een orthomoleculaire opleiding gevolgd. Centraal hierbij staat wanneer we als mens de juiste voeding binnenkrijgen ons zelf-herstellend vermogen, dat God erin heeft gelegd, wordt geactiveerd. Vanuit mijn praktijk Vitalkinese begeleid ik al jaren mensen met de meest uiteenlopende gezondheidsvragen waarbij naast de lichamelijke ook de mentale en geestelijke kant de aandacht krijgt.”

 

2.           Wie of wat is jouw passie/missie?

"Ik heb een grote passie voor God en mensen, gezondheid, lekker eten, en bewegen en ontspannen. Kortom, genieten van datgene wat God gemaakt heeft en wat Hij op mijn pad brengt. Als ik merk dat de Heilige Geest door me heen werkt ten behoeve van anderen, vervult dat mijn hart met grote vreugde.

 

Mijn missie is om mensen te ondersteunen met hun gezondheid naar geest, ziel en lichaam zodat zij in de kracht van hun leven gaan wandelen en in hun bestemming komen. De laatste jaren ligt de nadruk steeds meer op het geestelijke, doordat ik samen met mijn man Gerco, meehelp bij verschillende bedieningen en sinds kort onze eigen bediening House of Acts. Onze focus daar is Gods kinderen inspireren, activeren en toerusten door middel van genezing, bevrijding en profetie. Dit vindt meestal plaats in kleinschalige samenkomsten. Tevens komen er steeds meer kerkelijke gemeenten met de vraag om hen toe te rusten bij het uitstappen in de krachtbediening die we als volgelingen van Christus hebben ontvangen. In Ef.1:22 staat “Hij heeft alle dingen aan Zijn voeten onderworpen en heeft Hem als hoofd over alle dingen gegeven aan de gemeente”.



witte duif boven water
Beeld van de Heilige Geest - foto gezond en weldoen blog

Foto: beeld van de Heilige Geest, uit 'Doe ff paranormaal'



3.           Je bent van meet af aan betrokken geweest bij Gezond & Weldoen. We kennen elkaar dus al 10 jaar. Wat trekt je aan in onze organisatie?

“Gezond & Weldoen richt zich op een gezonde leefstijl met een Bijbelse basis waar gekeken wordt naar heel de mens dus lichaam, ziel en geest. De coaches hebben een eigen persoonlijke relatie met Jezus Christus en dat merk je. Dit maakt Gezond & Weldoen mijns inziens heel uniek.

Verder is Rosaline McDonald, als oprichtster van Gezond & Weldoen voor mij ook doorslaggevend geweest. Ze is een vrouw met passie voor God en mensen en heeft gezondheid hoog in het vaandel staan. Met hart en ziel gaat ze actuele en scherpe thema’s niet uit de weg en is een spreekbuis voor hen die dat niet kunnen. Ze blijft altijd in beweging, staat altijd open voor Gods leiding en vernieuwing.”

 


“Gezond & Weldoen richt zich op een gezonde leefstijl met een Bijbelse basis waar gekeken wordt naar heel de mens dus lichaam, ziel en geest. De coaches hebben een eigen persoonlijke relatie met Jezus Christus en dat merk je. Dit maakt Gezond & Weldoen mijns inziens heel uniek."



4.           Je bent HBO opgeleid diëtist en orthomoleculair bijgeschoold. Botst dat wel eens met ‘de schijf van Vijf’ van het Voedingscentrum? Hoe ga je daar mee om?

“Ja, dat bots inderdaad wel eens. Neem als voorbeeld hun advies om magere en halfvolle zuivel te nemen en halvarine en margarine, terwijl ik volle zuivel en grasboter adviseer. De basis van gezonde voeding is altijd onbewerkte en pure voeding die zo dicht mogelijk bij de oorsprong staat, zoals God het gemaakt heeft en niet door de fabrikant bewerkt met allerlei toevoegingen.”

Toch zie ik dat het Voedingscentrum de laatste jaren ook het één en ander aanpast in de adviezen. Zo was een hand noten voorheen niet okay en is nu opgenomen in de Richtlijnen Goede Voeding. Het blijft een compromis advies, een model dat voor een brede doelgroep toepasbaar zijn. Lang niet iedereen komt aan de aanbevolen adviezen, dus er is genoeg werk aan de winkel!

Ik vraag aan mijn cliënten of ze gedurende twee of drie dagen hun voedingspatroon in de Eetmeter van het Voedingscentrum willen bijhouden. Dit geeft een goede bewustwording en een mooie start om specifieke adviezen te geven. Als we dan samen kijken naar de ADH (Algemene Dagelijkse Hoeveelheden) met betrekking tot o.a. vezels, vitaminen en mineralen dan blijkt dit vaak nog niet allemaal voldoende te zijn. Hierna bespreek ik de ODH (Optimale Dagelijkse Hoeveelheden). Die zijn meestal hoger en per persoon verschillend afhankelijk van de leefstijl en klachten die er zijn.”

 

“De basis van gezonde voeding is altijd onbewerkte en pure voeding die zo dicht mogelijk bij de oorsprong staat, zoals God het gemaakt heeft en niet door de fabrikant bewerkt met allerlei toevoegingen.”


5.           Op je website www.vitalkinese.nl zien we wat je zoals aanbied op het gebied van voeding en leefstijl. Hoeveel uur per week ben je hiervoor beschikbaar?

“Circa 3 dagen per week besteed ik aan mijn werk vanuit Vitalkinese. Dit omvat persoonlijke consulten, de cursus Zaaien in een gezonde leefstijl bij ons in de kerk en binnenkort ook een aantal blokken Gezond en vitaal voor een fulltime bijbelschool. Ik draag graag mijn steentje bij in het krachtig worden van het lichaam van Christus. Gods kinderen toerusten zodat ze hun ‘tempel’ goed verzorgen tot eer van de Schepper, om zo optimaal in hun bestemming te wandelen. Ik merk dat God mij de laatste tijd steeds meer naar de kant van de bediening (geestelijke voeding) trekt, met name vernieuwing van denken, genezing en bevrijding. Als dit gecombineerd wordt met een leefstijltraject, is dit heel erg aanvullend en zie ik meer resultaat.”



vrouw water leven nieuw
Een nieuwe schepping in Christus - foto blog Gezond en weldoen

Foto: Een nieuwe schepping in Christus, uit: Doe ff paranormaal


 

6. Je dient ook bij Frontrunners van Tom de Wal (www.frontrunners.com). Wat doen je daar precies?

“Elk jaar plannen mijn man en ik in de maand januari een tijd van bidden en vasten om zo de grote lijnen van Gods plan voor dat jaar te ontvangen. In 2023 stond het dienen in het gebedsteam van Frontrunners op de eerste plaats, daarna onze eigen bediening en activiteiten in onze gemeente. Ik zie dat we volgend jaar weer keuzes moeten maken want onze agenda loopt snel vol. Belangrijk is dat iedere persoon datgene doet wat God heeft voorbereid vanuit zijn/haar gaven, talenten en vaardigheden. Zo ontstaat dan een krachtig lichaam van Christus die de aanstaande grote “oogst van zielen” kan opvangen.”

 

7.           Voordat je tot geloof kwam zat je diep in de New Age. Kun je daar wat meer over vertellen? Wat trok je daarin aan?  Wat maakt dat je die beweging vaarwel hebt gezegd en radicaal voor Jezus hebt gekozen?

“Voordat ik de Here Jezus leerde kennen, zocht ik oplossingen voor grote levensvragen elders. Dat is nu ruim 20 jaar geleden.

Er lag veel op mijn bord toen mijn man en ik ontdekten dat onze oudste zoon de diagnose PDD-NOS met een milde verstandelijk beperking kreeg. Mijn energiepeil werd steeds lager en op dat moment kwam via een bekende Reiki op mijn pad, dit was in 1999. Er ging een hele nieuwe spirituele wereld voor mij open en de jaren die hierop volgden kenmerkten zich door allerlei cursussen zelfs tot professioneel kinesioloog. Ik startte een eigen praktijk in 2002 en werkte met een unieke allergie eliminatie methode (NAET).

Wat me in de New Age aansprak was de spannende geestelijke wereld, warme gelijkgestemde mensen en bovenal methodes die werkten, of leken te werken om een ander in zijn/haar gezondheid te ondersteunen. Ik had een onverzadigbare honger naar méér daarvan. Mijn man en ik groeiden daardoor uit elkaar. Zeker toen ik dacht ‘mijn ware spirituele wederhelft’ ontmoet te hebben. We stonden we toen op het punt om te scheiden, mijn man en ik. God greep eind 2003 in waarbij ik radicaal tot geloof kwam. Dit veranderde mijn leven en dat had ook grote gevolgen voor mijn toenmalige werk dat ik niet meer kon uitoefenen.”

 

8. Hoe ben je – in een paar samenvattende zinnen – uiteindelijk bij Jezus terecht gekomen?

“Vanuit mijn katholieke opvoeding had ik als kind geleerd om in nood te bidden. Dat deed ik in 2003 regelmatig en vroeg of God zou willen spreken. Dat dééd Hij via een moeder van een klasgenootje van onze jongste zoon die toen 8 jaar oud was. Zij vertelde dat ze al maanden voor ons gezin aan het bidden was en dat Jezus relaties herstelde. Een uitnodiging voor een vrouwendag volgde en daar zou een spreekster komen die altijd woorden van God ontving. Dat was precies waar ik om gevraagd had dus dáár moest ik zijn! Die ochtend ben ik enorm aangeraakt door het levensverhaal van deze vrouw en de kracht van de Heilige Geest die mij persoonlijk aanraakte. Ze had inderdaad een ‘Woord van God‘ voor mij. Een woord van kennis over mijn situatie gaf de opening tot een levens veranderend gesprek. Bekering volgde en een dag later gelukkig ook bij mijn man. God liet ons zien dat Hij een plan met ons leven had.

Aangezien het een bijzonder verhaal is, heb ik een kort getuigenis boekje geschreven met als titel “doe (ff) paranormaal”.   (Download hier).

 

"Boeddha of welke andere god dan ook is dood en met een dode kún je geen levende relatie hebben.


9.  Je hoort nogal eens: “Alle godsdiensten komen in de basis op hetzelfde neer.”  Jij denkt daar echt anders over. Wat is voor jou het meest essentiële verschil en hoe heb je dat zelf daadwerkelijk ervaren?

“Bij de meeste godsdiensten moet je als mens iets doen om het met god/het goddelijke in orde te maken of verlichting te bewerkstellingen. Vaak weet je aan het eind van je leven nog niet 100% zeker of dat goed genoeg was. Mijn God, de Schepper van hemel en aarde, heeft uit liefde Zijn enige zoon Jezus Christus gegeven en iedereen die in Hem gelooft, ís gered en hééft eeuwig leven. We kunnen het als mens niet verdienen uit eigen werken, het is een geschenk! Daarnaast is Jezus Christus de enige die leeft, Hij is namelijk opgestaan uit de dood, hetgeen we herdenken met Pasen. Boeddha of welke andere god dan ook is dood en met een dode kún je geen levende relatie hebben. Voor mijn bekering  liet ik mij leiden door diverse geestelijk begeleiders, maar nu nog maar door Eén, de Heilige Geest, de geest van Jezus Christus! met als basis de Bijbel als absolute waarheid. zijn voor mij bepalend. Jezus is voor mij de Weg, de Waarheid en het Leven en in Hem heb ik mijn identiteit, genezing en bevrijding ontvangen.


"Niet kiezen voor Jezus is ook kiezen, namelijk afgescheiden zijn en blijven van God."

 




Beeld van leeuw en lam - blog gezond en weldoen

Foto: de leeuw en het lam, uit Doe ff paranormaal


10. Tenslotte een paar wellicht vreemde vragen. Welk ‘prijskaartje’ hing er destijds voor jou aan het meegaan in New Age religie? En wat betaal je nu, voor het volgen van Jezus? Kun je ook niks kiezen?

 

De rekening die ik destijds in de New Age bijna ging betalen was een gebroken huwelijk, verstoring van de relatie met mijn kinderen en familie en ja, ook mijn gezondheid, want die leed daaronder. Kortom, álles wat me dierbaar was in mijn leven maar ook de bestemming waar ik in eeuwigheid zou verblijven!

Welk prijskaartje hangt er nu voor jou aan het meegaan met Jezus?

Het volgen van Jezus is mijn leven, ik zie niet als verlies, leven met Jezus brengt me alles wat ik nodig heb. Maar dan wel vanuit Gods perspectief van het leven en de weg die Hij voor mij heeft voorbereidt. Dat is een totaal andere insteek. Niet ik, maar Jezus staat centraal en dat brengt míj het echte leven! Ik heb veel energie, word geleid en ervaar nu een innerlijke rust waar ik mijn hele leven naar verlangd heb. Het klinkt paradoxaal, maar dit is wat wérkt en mij echt gelukkig maakt en diepe voldoening geeft. Ik strek me uit om een discipel van Hem te zijn en te wandelen in Zijn liefde, kracht en wijsheid.


Niet kiezen voor Jezus is ook kiezen, namelijk afgescheiden zijn en blijven van God. Dit bepaalt je bestemming niet alleen in het hier en nu maar tot in eeuwigheid. Best heftig, als je er goed over nadenkt. Gods tegenstander zaait onrust en verblinding, zodat veel mensen daar niet eens over na willen of kunnen denken.

Kijk nu in de wereld waar de duisternis overal zichtbaar is, maar weet: er is hoop en die is te vinden in de HOOP van de wereld: Jezus Christus. Mooi dat we juist Zijn komst herdenken met kerst. Gezegende dagen allemaal en een gezond 2024!




Gezond en weldoen bestaat 10 jaar missie visie christen leefstijl coaches




Tekst: Uit de serie Christencoaches met een missie, Gezond & Weldoen, december 2023.




 

 

 

bottom of page