google-site-verification=JcA8t10rf9l0baaIkXv8ZzWUoSQ-ujmoZ5wg44ee4vM Yoga ja, yoga nee?

 

Ik krijg regelmatig de vraag of christenen'zich mogen bezighouden' met yoga. Het is niet de vraag of het mag maar of je het wil en waarom je het 'nodig' hebt. Men heeft last van stress en onrust en de huisarts adviseert: ga op yoga. Je wilt van je stress en onrust af dus ga je dat advies opvolgen. Maar van binnen knaagt er iets. Kan het zijn dat de Heilige Geest je iets probeert duidelijk te maken?

 

Het is inderdaad wetenschappelijk aangetoond dat yoga  een ontspannend effect heeft en gezondheidsvoordelen kan hebben onder bepaalde voorwaarden. Maar de spirituele achtergronden ervan en de Heilige Geest staan in de basis tegenover elkaar. Voor mensen die niets met Jezus hebben is deze boodschap een grote dwaasheid en zijn alle goden - zo men al in een God gelooft - één pot nat. Maar als je bij Jezus hoort en Hem liefhebt, lees dan toch even verder. 

 

Oorsprong

Yoga komt van oorsprong uit het Hindoeïsme. Het is een vorm van meditatie, een godsdienstbeoefening die tot doel heeft je in contact te brengen ‘met de goden in de kosmos en met de goddelijke vonk in jezelf.’  Als je bij Jezus hoort weet je dat Hij de ware weg tot God is. 

Als je een bewuste keuze hebt gemaakt voor Jezus, dan ben je spiritueel gezien overgebracht van 'het rijk van de duisternis' naar Zijn Koninkrijk. Yoga als weg tot het goddelijke ontkent de liefdesdaad van Jezus toen Hij voor je stierf aan het kruis. Yoga gaat immers uit van zelfverlossing. Jezus biedt genade aan, je kunt zelf de weg naar God niet banen, dat heeft Hij voor je gedaan met Zijn offer aan het kruis. Zijn offer had als doel de scheiding tussen jou en God de Vader weg te nemen, om jou te verenigen met God. Je kunt jezelf niet verenigen met God of jezelf verlossen, zoals yogi’s beweren. Ze brengen mensen met het idee van zelf-verlossing door middel van lichaamshoudingen (asana's)  en ademhalingsoefeningen op een dwaalspoor. 

 

Lichamelijke bezwaren

Naast spirituele overwegingen kunnen er  fysieke bezwaren zijn tegen yoga, waarover je niet vaak iets hoort of leest. Wetenschappelijk onderzoek toont óók aan dat yoga blessures kan veroorzaken en bestaande klachten kan verergeren (lees hier meer) . En soms worden positieve resultaten beloofd die die met een korrel zout genomen mogen worden (lees hier).

 

Toegewijde yoga leraren hebben een jarenlange opleiding achter de rug en zullen je leren om door middel van houdingen en ademhaling je onbewuste (vegetatieve) zenuwstelsel te beïnvloeden. De ademhaling (vasthouden en/of persen) is echter onnatuurlijk en staat haaks op de normale fysiologische functies. Men zegt dat de ademhaling zich niet tot de longen beperkt, maar dat de adem (‘energie’) door verschillende organen en ledematen zou stromen. Dit is fysiologisch gezien niet mogelijk.

 

Tijdens ademhalingsoefeningen wordt voornamelijk de ‘buik-ademha­ling’ (diafragmaal middelste deel) benadrukt. Adempauzes worden onnatuurlijk lang vast gehouden, geen reke­ning houdend met de persoonlijke behoefte. Sommige yoga-vormen kennen de persademhaling, waarbij de adem snel wordt ingeademd en kort en krachtig wordt uitgeblazen. Die persademhaling verhoogt  de druk op hart- en bloedvaten en kunnen voor onder meer hoofdpijn zorgen. Voor mensen met een hoge bloeddruk, astma en bronchitis is de onnatuurlijke persademhaling ronduit af te raden.

Een ander bezwaar tegen yoga vormen de langdurige statische lichaamshoudingen. Je kunt er vanwege de statische rek leniger van worden, maar houdingen verhogen ook de kans op afknelling van de banden in het bewegingsapparaat en van de zenuwen. Als je de training door de jaren heen niet professioneel genoeg opbouwt, heb je een grote kans op lichamelijke problemen op latere leeftijd.

 

Alternatieven

Veel mensen in het Westen doen aan yoga niet uit religieuze overwegingen, maar om te ontspannen. Want ontspanning - daar is grote behoefte aan. Yoga brengt  de productie van rustgevende alfa-golven in de hersenen op gang. Maar dat doen bidden (je leest het goed), meditatie, sporten en bepaalde stadia in je slaap ook voor je! Yoga als énige mogelijkheid om te ontspannen is volgens mij dus een wat eenzijdig advies.

 

Alternatieven: gymnastiek en wandelen

Er zijn genoeg alternatieven. Pilates – mits op de juiste wijze onderwezen – is één van die alternatieven. Het lijkt een beetje op yoga maar is totaal iets anders.  Pilates is een vorm van gymnastiek en geeft net als yoga ontspanning. Je traint er bovendien je dieper gelegen rug-, buik- en bekkenbodemspieren ermee. Het is een vorm van functionele training, corestability training om precies te zijn,.

Zowel yoga als pilates kunnen lichamelijk  zeer inspannend zijn, maar er zijn trainingstechnisch gezien verschillen. Yoga is bedoeld als vorm van mediteren, Pilates is een puur lichamelijke methode om doelgericht de dieper gelegen rug,- buik- en bekkenbodemspieren te verstevigen en om sterker, strakker en leniger te worden. Pilatesoefeningen zijn functionele oefeningen die de samenwerkende spieren in je lichaam beter laten samenwerken, bijvoorbeeld je rug en je buik, of je onderrug en je bekkenbodem of je nek- en je schouderpartij. Je hebt er concreet baat bij in het dagelijks leven.

 

Wandelen

Wandelen is ook een prima alternatief en een fijne manier om te ontstressen. Bovendien helpt het tegen tal van kwalen. Wandelen is een topmedicijn... Voor je spieren en je botten, voor hart- en bloedvaten, voor je longen, voor je hersenen, voor je darmen, tegen diabetes, tegen depressie, tegen slapeloosheid, tegen overgewicht en zelfs tegen bepaalde soorten van kanker. Dit 'wonder medicijn' is zonder recept verkrijgbaar. Lees hier meer over de gezondheidsvoordelen van wandelen.

 

Beter idee: pak de echte oorzaken van je onrust aan!

Als je van stress en onrust af ga dan eerst eens op zoek moet naar de onderliggende oorzaken, zodat je het probleem bij de wortel kunt aanpakken. Misschien zit je wel in een ziekmakende relatie of ben je op je huidige werk totaal niet op je plek.. Of heb je last van oud zeer dat opgeruimd moet worden. Dit soort dingen los je dus niet op met yoga-oefeningen en ook niet met Pilates of wandelen. Reken af met de echte oorzaken van problemen in je leven. voordat ze met jou afrekenen. 

 

Je zult versteld  staan hoeveel inzichten er in je op komen als je bíddend gaat wandelen met God en de Heilige Geest om raad vraagt. Hij is jouw innerlijke gids, in Gods Koninkrijk en Híj wil je sturen en bijsturen. Wandel in Gods bestemming voor je kostbare leven. Blijf dicht bij de  Goede Herder die Zijn leven  voor jou heeft gegeven.

 

Meer weten over dit onderwerp? In de basisopleiding Gezond & Weldoen Leefstijlcoach komen deze en andere bijbelse fundamenten voor een gezonde geest in een gezond lichaam uitvoering aan de orde. Zie: www.gezondenweldoen.nl

 

 

 

 

 

Please reload

Eerder gepubliceerd:

Please reload

Archive

Please reload

Wij steunen o.a.:

Logo stichting gratis gezond 2018.png

Volg ons:

Contact:

opleidingen@gezondenweldoen.nl

Tel. (31) (6) 48 43 97 61

 

Locaties:

Doorn en Ede

 

©2019  GEZOND & WELDOEN - GEZONDHEIDSOACHES MET EEN MISSIE.  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN.       PRIVACY  VERKLARING >>>