google-site-verification=JcA8t10rf9l0baaIkXv8ZzWUoSQ-ujmoZ5wg44ee4vM Goede voornemens? Leer van de volhouders!
  • door Rosaline Ratering McDonald

Goede voornemens? Leer van de volhouders!


Aan het begin van een nieuw jaar we willen massaal gezonder eten, meer bewegen, stoppen met roken, meer tijd nemen voor ontspanning en minder alcohol drinken. Het bekende liedje! En volgend jaar zal het omstreeks deze tijd precies weer zo zijn: in januari haal je – voor zoveelste keer – goede voornemens onder het stof vandaan en in maart ben je ze hoogst waarschijnlijk al weer vergeten. Het goede nieuws: het kan anders! Leer van de volhouders!

Onderzoekers hebben ontdekt dat maar liefst 80 procent van de bevolking goede voornemens koestert, maar nauwelijks één derde maakt de goede voornemens ook waar. En het zijn dan overwegend de ouderen, mensen boven de 60 jaar, die op eigen kracht in de praktijk brengen wat zij zich hebben voorgenomen. 28 % houdt vast aan hun voornemens, tegenover slechts 14 % van de jongeren.

Wat is het geheim van de volhouders? Ze hebben en plan en stellen realistische doelen! Wetenschappelijk onderzoek heeft bevestigd dat onderstaande tips werken!

1. Zorg dat je uitgerust bent

Zorg dat je uitgerust bent en blijft. Je zelfbeheersing is het grootst als je uitgerust bent. Zorg dus voor voldoende slaap, plan lastige dingen vroeg op de dag en zoek na inspannende taken gericht ontspanning.

2. Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel

Zorg voor een stabiele bloedsuikerspiegel. Een stabiele suikerspiegel verkleint de kans op impulsiviteit als het om ongezonde keuzes. Wees zuinig met zoetigheid en witmeelproducten en eet voldoende eiwitten en complexe koolhydraten (volkorenproducten, peulvruchten, noten, groenten). De menu’s in programma Leefstijlplan natuurlijk in balans zijn afgestemd op een rustige bloedsuikerspiegel. Meer sporten is ook een goed idee: een getraind lichaam kan de suikerspiegel subtieler reguleren.

3. Lach veel

Een goed humeur draagt bij aan het herstel van onze zelfbeheersing.

4. Train je zelfdiscipline

Zelfdiscipline is als een spier: hoe beter getraind, des te groter is je uithoudingsvermogen. Wie geregeld oefent met gedisciplineerd gedrag, kan op lastige momenten ongezonde impulsen beter en langer onderdrukken. Een paar suggesties:

  • corrigeer je lichaamshouding geregeld

  • kies ervoor om je woorden positief te formuleren

  • ga elke dag minimaal 20 minuten wandelen op een vast tijdstip

  • Periodiek vasten is ook een aanrader! Lees hier meer over onze bijbelse visie op Vasten.

5. Gebruik de kracht van lichaam en geest die samenwerken

Maak gebruik van het feit dat je lichaam en geest samenwerken. Over elkaar geslagen armen bijvoorbeeld sterken je vasthoudendheid. Het is een houding die we vaak automatisch aannemen als we ergens afstand van nemen, maar het werkt ook andersom: het herinnert ons als het ware fysiek aan ons voornemen ergens niet aan toe te geven.

#goedevoornemens #Leervandevolhouders #bijbelsevisieopvasten

96 keer bekeken

Aangesloten bij:

 

 

Volg ons:

Contact:

opleidingen@gezondenweldoen.nl

Tel. (31) (6) 48 43 97 61

 

©2019  GEZOND & WELDOEN - GEZONDHEIDSOACHES MET EEN MISSIE.  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN.       PRIVACY  VERKLARING >>>