google-site-verification=JcA8t10rf9l0baaIkXv8ZzWUoSQ-ujmoZ5wg44ee4vM

Uitzendingen Groot Nieuws Radio met Gezond & Weldoen

Elke woensdag tussen12.15 en 12.30 uur spreekt Laurens van de Kraats van Groot Nieuws Radio met de voeding- en leefstijlspecialisten van 

Gezond & Weldoen over gezond leven en lekker eten. 

 

Hier kun je alles nog eens rustig nalezen of de uitzending terug luisteren. Het recept vind je terug door op de foto te klikken.

groot nieuws radio logo.png

VETTE VIS: VET GEZOND VOOR JE HART

Het gerecht hiernaast is 'vet gezond' voor je hart: zalm met penne (pasta) en courgette. Klaar in een handomdraai en een chef kok waardig! 

Vette vis is goed voor je hart en je hersenen,  vanwege omega 3, die alleen in vette vis zit. Wil je weten wat nog meer goed is voor je hart? 

Kijk snel op de website van

Gezond & Weldoen en lees:

Gezonde voeding erin, giftige emoties eruit: zo houd je je hart gezond!

Of luister de uitzending terug van Laurens Lunchroom op 5 mei 2021 over dat onderwerp. Verrassend!

 

penne_met_zalm_en_courgette.jpg

NATIONALE SUIKER CHALLENGE 2021

Het Diabetes fonds daagt je uit om deel te nemen aan de Nationale Suiker Challenge

van 7 tot en met 13 juni 2021.

Dat doen ze met een goede reden, want toegevoegde suikers in onder meer koek, snoep en frisdrank veroorzaken veel narigheid.

Je kunt je nu alvast voorbereiden op Challenge en straks ervaren wat het is om een hele week suikervrij te leven. Dat is heel goed mogelijk met heerlijke gezonde alternatieven, zoals verrassende drankjes van water en fruit. Dubbelklik op de foto voor de recepten.

Kijk snel op de website van

Gezond & Weldoen (lees De prijs van suiker is te hoog) of luister de uitzending terug van Laurens Lunchroom op 28 april 2021 over dat onderwerp.

 

Watervariaties.png

BIDDEN VOOR BRUINE BONEN CHILI

(MET KRUIDENTOPPING) ?

Zeg eens eerlijk:

bid jij voor bruine bonen?

Bartje uit Drenthe had destijds vast niet moeilijk gedaan als zijn moeder dit heerlijke chili gerecht op tafel had gezet. De kruidentopping maakt het af. Dubbelklik op de foto voor het recept en geniet!

De Here Jezus leert ons dank te zeggen voor al het eten. Bidden is trouwens gezond, niet alleen bidden voor het eten, maar bidden in het algemeen. Wetenschappers hebben maar liefst 10 voordelen ontdekt.

Kijk snel op de website van Gezond & Weldoen of luister de uitzending terug van Laurens Lunchroom op 21 april 2021.

 

bruine_bonenchili_met__kruidentopping.jp

ZEG EENS WAT VAKER 'JA...!'

TEGEN SMOOTHIES....!

Weinig tijd en toch zin in gezond? Smoothies to the rescue!

Boordevol vitamines en mineralen, voeding in plaats van vulling, klaar in een oogwenk en oh... wat zijn ze lekker!

Wat te denken van deze exotische smoothie bowl met mango. Dubbelklik op de foto voor het recept. Wedden dat jij ermee gaat scoren?!

Dubbelklik op de foto voor het recept.

Meer lezen over 'ja' zeggen tegen gezond en 'nee' tegen wat jou energie kost?

Kijk snel op de website van Gezond & Weldoen of luister de uitzending terug van Laurens Lunchroom op 14 april 2021.

 

smoothiebowl_met_mango_lr.jpg

RIJST SALADE MET GROENTEN EN CASHEW NOTEN

Rijstsalade met groente, sinaasappel en cashewnoten

Een heerlijk frisse en goed gevulde maaltijdsalade, voor 2 personen, als lunch of diner, klaar in 30 minuten. Vegetarisch, dus gezond voor jou (minder vlees = gezond) en goed voor het milieu zodat jouw Voedselafdruk kleiner wordt. Meer weten over de Voedselafdruk?

Lees de blog op onze website.

Dubbelklik op de foto voor het recept.

Meer lezen over lentegroenten? Kijk hier.

 

rijstsalade_met_wortel_sinaasappelsalade

VERGETEN GROENTEN SOEP MET EI

Raapstelen: áls ze er zijn, dan maak je er allerlei lekkers mee; deze soep bijvoorbeeld. 

Je vindt ze tegenwoordig bijna niet meer in de keuken: raapstelen. Jammer, want deze bladgroenten zijn ontzettend gezond. Haal de groene blaadjes van de meiknol snel in huis; als de zomer begint, is het seizoen alweer voorbij.

Alleen al vanwege de vitamines zouden raapstelen een imagoboost verdienen.

Deze vergeten groente is namelijk rijk aan vitamine B en C.

 

Dubbelklik op de foto voor het recept.

Meer lezen over lentegroenten? Kijk hier.

 

RAAPSTELEN AH RECEPT FOTO.jpg

EET MEER VIS, LEKKER UIT DE OVEN..!

Eet meer vis is één van de aanbevelingen voor een gezonder voedingspatroon.

Vis (mits gevangen in schoon water) zit boordevol goede voedingsstoffen en is licht verteerbaar. 

 

Inspiratie nodig voor een voedzame maaltijd met schone vis? Dubbelklik op de foto hiernaast voor een makkelijk en lekker gerecht met vis en groente uit de oven.  Je maakt deze schotel in een handomdraai met pangasius filet of talapia.

Kies vis met het ASC keurmerk,

dan zit je goed qua duurzaamheid.

 

 

VC_ovenschotel_met_vis_groente_en_een_aa

EET MEER VIS, MAKKELIJK EN GEZOND!

Eén keer per week vette vis is één van de Richtlijnen Goede Voeding, maar vaker mag natuurlijk ook! Heb je weinig tijd en wil je toch een lekker, makkelijk en gezond visgerecht op tafel zetten, dan is deze ovenschotel met lentegroenten en pangasius filet een aanrader. Je kunt de pangasius ook vervangen door talapia.

Let op het keurmerk door duurzame vangst en eet smakelijk!

 

Dubbelklik op de foto voor het recept.

VC_ovenschotel_met_vis_groente_en_een_aa

BIETJES BOWL MET ZELFGEMAAKTE HUMUS EN  PECAN NOOTJES

Eet je wel een bietjes? Met deze seizoens-topper van Nederlandse bodem kun je een heerlijke vegetarische maaltijd maken, in combinatie met pecan nootjes en humus voor een verrassende twist.

Het recept past in een dieet om je cholesterol gezond te houden.

Dubbelklik op de foto voor het recept van de bietjes bowl. 

 

Tijd over? Maak dan de humus zelf een dag van te voren  met dit recept.

Humus kun invriezen en ook als gezond broodbeleg gebruiken.

 

bietjesbowl_met_pecannoten_en_couscous_l

SUPER FOOD SMOOTIE

(MET HAVERMOUT EN

BLAUWE BESSEN)

Wat weet jij van superfoods? Heb je ze wel of niet nodig voor je gezondheid? Moet je er ver voor reizen naar een of ander exotisch land of zijn er ook 'gewone' Hollandse superfoods?

Eén ding is zeker: je kunt héérlijke gezonde smoothies maken met super foods, zoals havermout en blauwe bessen. Dubbelklik op de foto hiernaast voor het recept dat afkomstig is uit Leefstijlplan natuurlijk in balans.

Luister vandaag op Groot Nieuws Radio naar het 'De zin en onzin van superfoods' of ga snel naar de blog op de website met nog meer tips en tops!

 

afbeelding smootie havermout blauwe bess

VOLKOREN BOL

MET ZELFGEMAAKTE EIERSALADE

 

Of je nou een duursporter bent die baat heeft bij voldoende gezonde koolhydraten voor langdurige uithoudingsvermogen, of een krachtsporter die eiwitten nodig heeft voor spierherstel en opbouw: met deze volkorenbol met zelfgemaakte eiersalade zit je altijd goed.

 

Ook als je gewoon een smulpaap bent die van  makkelijk gezond houdt. Want dit lunchgerecht voorziet in voedzame macro- en micro- nutriënten (moeilijke woorden voor gezonde voeding in plaats van vulling) en is nog snel klaar ook. Dubbelklik op de foto hiernaar voor het recept.

 

Meer weten over de fysieke en mentale voordelen van sport en voldoende bewegen?

Ga snel naar de uitzending van vandaag in Laurens Lunchroom of lees er meer over op de website van Gezond & Weldoen.

Nog een tip: abonneer je meteen even op onze nieuwsbrief. Dan mis je geen enkele update.

volkorenbol_met_eiersalade_vc.jpg

PIZZA MET SARDIENTJES

Deze pizza staat synoniem voor een ultieme smulervaring, een gezonde, boordevol goede voedingsstoffen die je lichaam voeden in plaats van vullen. Want ook pizza's kunnen gezond zijn, als je ze zelf maakt met bijvoorbeeld dit heerlijke  recept. Dubbelklik op de foto en ontdek hoe makkelijk het is.

 

De sardientjes in het recept geven een verrassende twist aan de smaak. En vette sardientjes, mits afkomstig uit schone wateren (even zoeken) en 'fair trade' op jouw bordje terecht gekomen, zijn gezond Ze hebt minimaal één keer per week vette vis nodig vanwege de onmisbare omega 3 die erin zit. 

 

Wist je trouwens dat bepaalde gebieden in Sardinië behoren tot één van  mysterieuze blauwe zones op aarde? En dat mensen in de blauwe zones gemiddeld ouder worden dan 100 jaar op een gelukkige manier?

 

Lees er meer over in dit artikel op de website van

Gezond & Weldoen en ontdek hoe jij zelf gezond ouder kunt worden!

Voedingscentrum_pizza_met_courgette_en_s

BOUILLON ZONDER E-NUMMERS

De vastentijd, die vandaag (aswoensdag) begint in de aanloop naar Pasen, is bij uitstek geschikt om je te bezinnen op wat echt belangrijk voor je is en vooral: wie de Here Jezus is. Vandaag spreekt Laurens van de Kraats met Rosaline Ratering McDonald over de 40-dagen tijd en wat dat te maken heeft met innerlijke verandering.

 

Vasten hoort daarbij. Je bezinnen op Pasen en vasten kan op verschillende manier (lees de blog op onze website). Echt vasten, niet eten, alleen maar water drinken of (kruiden-)thee, kan lastig zijn als je het niet gewend bent.

 

Af en toe een kopje bouillon kan helpen. Neem dan wel bouillon zonder kunstmatige toevoegingen, om de detox niet te verstoren. Dubbelklik op de foto hiernaast en ontdek een recept op natuurlijke basis (bron: www.puurgezond.nl)

gezonde bouillon puur gezond foto.jpg

KOFFIE BORGIA

Koffie is voor velen een dagelijks genietmomente. Met dit recept maak je er een echte tractatie van: koffie Borgia met chocolade en sinaasappel schil. Een pure,  calorie-arme (!) lekkere luxe!

Lees ook de blog op onze website met richtlijnen van de Gezondheidsraad voor koffie (en thee)

koffie_borgia_vc.jpg

'GEEF ONS HEDEN ONS DAGELIJKS BROOD...'

Brood is geweldig, als je tenminste de gezonde 100% volkoren variant kiest, er niet teveel van eet en voor gezond beleg kiest. Ooit overwogen om zélf brood te bakken? Er zijn talloze mogelijkheden, voor beginners en gevorderden. Je kunt het zo makkelijk of wat moeilijker maken als je zelf wilt. Als je begint met zelf brood bakken is de 'actifryer variant' van Kookfans.nl een aanrader

(klik op de foto hiernaast). De echte zuurdesembroden met zelfgekweekte gistculturen is meer iets voor gevorderden.

 

Hoe dan ook: smullen maar met deze voedzame toppers en je huis gaat er ook nog eens héérlijk van ruiken. Succes!

Meer over de zin en onzin van brood vandaag in de uitzending van

Groot Nieuws Radio. Je kunt de uitzending terugluisteren.

 

Of lees de blog op onze website met de bijbelse verdieping en richtlijnen van de Gezondheidsraad.

Homemade Bread

OVERNIGHT OATS

 

'Overnight oats' zijn een aanrader als je van gezond, lekker én net even wat anders houdt 's morgens bij het ontbijt.

 

Je maakt ze binnen een handomdraai een avond van te voren, of beter gezegd: ze maken zichzelf... in jouw koelkast.

 

Het enige wat je hoeft te doen is de havermout mixen met yoghurt en/of melk en wat vers fruit en/of nootjes eraan toevoegen. Je kunt eindeloos variëren met andere ingrediënten.

 

In de nachtelijke uurtjes welt de havermout (supergezond boordevol slankmakende vezels)  tot een heerlijk romig smulpapje.

Lees meer over de gezondheidsvoordelen van ouderwetse havermout op de website van bijvoorbeeld Juglen Zwaan >>>

Het recept hiernaast  komt van het Voedingscentrum.

Bijkomend voordeel van deze gezondheidskanjer: maak de  voorbereiding ervan tot onderdeel van een vast avondritueel. Vaste, rustgevende rituelen komen nachtrust ten goede! Meer over een goede nachtrust en feiten en fabels daarover vind je op de website van Gezond & Weldoen. 

Afbeeldnge overnight_oats_met_fruit_lr V

PANNENKOEKEN GEZOND

 

Pannenkoeken, wie list...ehm lust ze nou niet? Ze zijn niet alleen lekker en snel klaar te maken, maar tevens bij uitstek geschikt om er allerlei gezonde én voedzame ingrediënten in te verwerken.

 

Zijn je kinderen moeilijke eters? En wil je ze toch graag het goede uit de natuur meegeven?  Zet ze deze smul-pannenkoeken met banaan eens voor. Het beslag maak je met verse eieren, bij voorkeur vrije uitloop en met volkoren spelt meel. Doe er een snuf kaneel door en eventueel 2 tot 4 druppels On Guard essentiële olie, voor een extra krachtige bite en extra bescherming van het immuunsysteem.

 

Meer over het nut van essentiële oliën vind je hier: Essentiële oliën een geschenk van de Schepper.

Recept (dubbelkik op de afbeelding): met dank aan d'Oterra.

 

.

kinderen met pannenkoek banaan.jfif

IEDEREEN EEN CHEFKOK MET DEZE  SLIMME APP

 

Ben je geen keukenprins of prinses maar zou je wél graag in een handomdraai heerlijke en gezonde maaltijden op tafel willen zetten?

 

Er zijn allerlei manieren om dat te bereiken maar een echte topper is de Slim koken app van het Voedingscentrum:

super makkelijk, gratis, gezond en helemaal voor jou persoonlijk.

Neem bijvoorbeeld het recept van vandaag: een heerlijke voedzame maaltijdsoep met linzen en shiitake paddenstoelen. Vegetarisch, want minder vlees is wél zo gezond en ook nog eens goed voor de planeet.

rode_linzensoep_met_shiitake_lr1.jpg

SPINAZIE RISOTTO MET KALKOEN

(OF KIP)

 

Het nieuwe jaar 2021 begint met goede voornemens en daar hoort ook lekker en gezond eten bij. 

 

Wil je een snel, makkelijk en gezond recept met restjes kalkoen of kip? 

 

Probeer eens deze roergebakken kalkoen met spinazie risotto. 

Het is een volwaardige maaltijd en bevat slechts 540 Kcal per portie. Klik op de foto voor het recept (met dank aan: Albert Heijn Allerhande).

foto roergebakken kalkoen met spinazieri

BOEREN SUPERFOOD

 

Boerenkool gratin superfood boordevol levenskracht.

Klik op de foto voor het recept.

Uitzending 1 december 2020:  Hoe vitaal ben jij eigenlijk (+ gratis check)

boerenkool gratin.jfif

BLOEMKOOL MUFFINS WARM OF KOUD

 

Bloemkoolmuffins, zowel warm als koud een delicatesse.

Klik op de foto voor het recept.

 

Uitzending: 9 december 2020: De zin en onzin van het ijsbad 

BLOEMKOOL MUFFINS MET KAAS foto.jpg

LOW BUDGET SMULLEN

 

Low budget:

spinazie-aardappelgratin.

Klik op de foto voor het recept.

 

Uitzending

woensdag 16 december 2020:

Armoede is een groot gezondheidsrisco

Stichting Gratis Gezond, de goede doelenstichting van Gezond & weldoen, timmert aan de weg. 

VC 990_spinazie-aardappelgratin_lr1.jpg

LOW CARB KAAS EI WRAP

 

Smeuïge kaas-ei wrap (low carb). Deze vegetarisch gevulde tortilla’s zijn een leuke afwisseling in het dagelijks eetpatroon. 

Klik op de foto voor het recept.

Uitzending woensdag 18 november 2020: Bescherm jezelf tegen (pre-)diabetes

kaas ei wraps low card.jfif

ZOETE AARDAPPELSOEP MET ZONNENBLOEMPITJES

 

Zoete aardappelsoep met geroosterde zonnenbloempitten.  Deze  bevatten tryptofaan een stofje dat de productie van het slaaphormoon melatonine bevordert. 

Klik op de foto voor het recept.

Uitzending woensdag 11 november 2020:

De powernap, klein geheim met grote voordelen

 

 

soep oranje.jfif

BLADERDEEGTAART MET POMPOEN

 

Herfstrecept: bladerdeegtaart met pompoen.

Klik op de foto voor het recept.

 

Uitzending woensdag 4 november 2020:

Wandelen is gezond. 

 

Na een herfstwandeling thuiskomen en dan een gezonde maaltijd, die je van te voren hebt klaargemaakt, is nóg gezonder.

pompoentaart.jfif

Benieuwd naar het volgende recept?

 

Luister op woensdag tussen 12.15 en 12.30 uur naar Laurens Lunchroom op Groot Nieuws Radio.

 

Ook in 2021  is er weer volop aandacht voor een gezonde(re) leefstijl m.m.v. de leefstijlspecialisten van Gezond & Weldoen.

laurenscartoon-600x600-c-default.jpg

Aangesloten bij:

 

 

logo Ik zoek christelijke hulp.jfif

Sponsor van:

Volg ons:

Contact:

Mail: opleidingen@gezondenweldoen.nl

Telefoon: (31) (6) 48 43 97 61

KvK nummer: 09174397

BTW: NL 001544384B38

Bank nummer:  NL03ABNA 0445.39.40.48

 

©2020  GEZOND & WELDOEN - GEZONDHEIDSOACHES MET EEN MISSIE.  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN.. PRIVACY VERKLARING >>>